söndag, oktober 21, 2007

Pumpafrosseriet fortsätter.

En sak jag la märke till när jag gav mig ut på Internet för att leta pumparecept var att man ska strunta i de svenska recepten, säga vad man vill om U.S.A men dom vet hur man gör pumpa.
Till sötsaker använder man nästan bara puréad så lättast är att puréa den dagen innan så att man slipper stressa med det samma dag.

Tvätta pumpan noggrant och skär bort botten och toppen. Dela i så stora bitar du kan (det blir då lättare att avlägsna skalet senare) och lägg i en gryta där du täckt botten med 2-3 cm vatten. Koka upp pumpabitarna med vattnet och låt stå och puttra under lock i 1-1½ timme beroende på storleken på dina bitar. Låt sedan bitarna kallna i kastrullen. Häll bort vattnet i en skål och avlägsna köttet från skalen. Skalen slängs. Med en stavmixer puréar du nu köttet, och blir det för hårt spär du med kokvattnet. Klart.

Som sagt är pumpa väldigt drygt och av 3/4 av min pumpa blev det 1½ liter puré!

Vad göra? Jo först var jag såklart tvungen att göra en pumpapaj, det var därför jag köpte pumpan från början. Jag hittade ett recept på fatfreevegan.com utan pajdeg, och lat som jag var gjorde jag det. Här är min version av det hela:

Blanda först:
1 mosad banan
1 msk majsstärkelse
2 tsk vaniljsocker
3 dl sojamjölk
i en stor bunke. Rör ordentligt så att allt blandas.

Rör sedan i följande:
½ liter pumpapuré
1½ dl mjöl
2 tsk bakpulver
2 dl råsocker
1 tsk kanel
½-1 tsk ingefärspulver
½-1 tsk riven muskotnöt
½ tsk salt

Rör ordentligt och häll i en form med borttagbar kant som du klätt med smörpapper. Gillar du pajskal mycket, häll i ett förgräddat pajskal och minska på mjölet.

Grädda sedan i en timme på 225 grader i mitten av ugnen, låt kallna i kyl och servera med vaniljglass eller sås! Den kommer att ha en ganska mosig/puréad konsistens och smaka trevligt av pepparkaka!

Eftersom jag fortfarande inte lyckats göra av med all pumpa gav jag mig i kast med pumpamarmelad när jag ändå var igång. Till pumpamarmelad använde jag mig av:

nästan 1 liter pumpapuré
½ liter vatten
1 stort äpple
2 msk contrieau
2 msk citronsaft
2 dl socker
kanel och ingefära (om man gillade pajen vill säga)
1 tsk citronsyra

Hackade äpplet och kokte upp alla ingredienser utom citronsyran. Lät puttra utan lock i 1½ timme ungefär. Sist, när jag fått en fin konsistens hällde jag upp sylten i burkar som jag diskat noga och låtit torka i ugnen (på samma värme som pajen när den ändå var inne). Min pappas flickvän hade lagt smörpapper mellan locket och burken på sin marmelad, jag vet inte om detta fyller någon funktion men det såg så trevligt ut så det gjorde jag med. Lät svalna i kylen!
Voilà!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det kontinentala frosseriet forgår. Akta dina myrslokständer!

Anonym sa...

Hamnade på din blogg sådär och måste bara skriva att jag beundrar dig. Både din extrema huslighet (kan jag få flytta ihop med dig, tack) och din blogg sådär. Den är fin. Så hoppas jag på att komma till malmö fredagen den 9:e, det är nästan bestämt. Peace out.