tisdag, oktober 23, 2007

Bokslut

TILLSAMMANS ÄR MAN MINDRE ENSAM – ANNA GAVALDA



Varför läste jag den? Jag hade sett filmen på bio och var sugen på en lättläst bok. Dessutom är jag inne i en Parisfas o försöker läsa det mesta som utspelar sig där.


Vilka lärdomar drog jag? Att man bör äta ordentligt. Annars blir man ett benrangel som bara vill försvinna.

Vilken upplevelse gav den? Eftersom jag är så boklättpåverkad så trodde jag till slut att jag var Camille och att jag bodde i Paris. Det var en synnerligen trevlig upplevelse som jag gärna gör om, kanske på en söndag då jag dansat för länge natten innan.

Vad fäste jag mig mest vid? Sättet författaren sakta arbetade sig tillbaka i huvudpersonernas liv. Sofistikerade cliffhangers skulle man kunna säga. Att det utspelade sig i Paris tänkte jag såklart extra mycket på. Och att en del poesi var på franska – vackert.

Var den nöjsam att läsa? Mycket nöjsam. Den nöjsammaste boken jag läst på länge faktiskt.

Fick du lust att fördjupa dig i ämnet? Hurdå, isåfall? Gärna i ämnet Paris, men inte gärna i ämnet kärlek, utom ämnet lycklig kärlek i så fall.

Skulle jag kunna rekommendera den? Till vem då? Har just lånat ut den till Liselotte som ligger på sjukhus efter sin höftoperation, tror det passar bra. Till sängliggande, tågåkande, och personer med mycket tid över, man vill gärna sträckläsa den.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag väljer nog filmen. Varför? Det vet du nog.

Anonym sa...

Jag har funderat på att läsa den här faktiskt.
En fråga bara: är verkligen nöjsam ett ord?

Andrea sa...

valle: läs den nån dag när du är sjuk eller skolkar från skola/jobb!
jag vet faktiskt inte om nöjsam är ett ord, jag kopierade frågorna från någon annan. men jag gillar order, varför jag använde det två gånger i mitt svar.

Anonym sa...

Blogga mer, myrslok!

Veganliv sa...

Åh jag älskade boken! Läste den när jag bodde i Paris (och trodde tillslut också att jag var Camille) och sen när jag såg filmen blev jag så besviken på hur förenklad den var och kunde inte koppla bort boken. Såg filmen igen häromveckan och det var helt annorlunda nu när det gått ett tag, kändes som en sjyst måbra-film en söndagkväll.