torsdag, oktober 04, 2007

Cigarett till kaffet. Varför sluta när denna himmelska kombination finns? Som kyssar till kärlek. Eller mjölken till gröten om man så vill.





Som i en film satt jag där. Det var ganska sent på morgonen, jag hade gått upp senare än planerat. Ätit några solmogna tomater i frukosten. Dom smakade tomater, på riktigt! Kom på en fånig ursäkt för att gå ifrån. Helt plötsligt satt jag där, med min starka (men inte beska) espresso. 50 cent. Cigaretten, och boken. Sjuksköterskorna hade frukostrast, kaka, espresso och även dom, en cigarett. Jag förstod inte men jag visste vad dom pratade om. Det rutiga klinkersgolvet. Eller var det kakel? Kakel är Portugals största export. Det spelar ingen roll. Är det ledigt här? Nickar. För hon frågade väl om det var ledigt? Påsar under ögonen, nattjobb tär tänker jag. Espresson slut. Fler sjuksköterskor. Går ut, och allt är borta. Men det finns kvar.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Du har ju litterära egenskaper, myrslok. Fortsätt!

Andrea sa...

tack, men jag bara härmar

Mart sa...

Jag är sjuksköterska och har allt som oftast påsar under ögonen. Och jag äter min gröt utan mjölk.

Andrea sa...

jag också när pengarna är slut

Anonym sa...

Jag också när det tar en kvart att gå till affären coh jag redan druckit upp all.

Anonym sa...

Så fint du skriver.
Coffee & cigarettes mmmm...