söndag, oktober 14, 2007

Fortsättningen på det uppenbara

Svamp och höst känns oändligt uppenbart. Särskilt eftersom jag bara har råd med champinjoner som säljs färska året om. Så en svamprätt passar ju bra på mitt tema, avhandling av det Uppenbara.



Det bör dock tilläggas att svamprätten är väldigt god.



Pasta med svamp- och tofusås.



kokt fullkornspasta till 3-4 personer

200 gram fast tofu
knappt ½ liter svamp (jag tog bara champinioner med ta gärna några godare om du har ekonomi)
2 dl oatly matlagningsgrädde
1-2 vitlöksklyftor (beronde på hur mycket du gillar vitlök)
½-1 gul lök
balsamvinäger
dragon
olja
salt och peppar
ev. 1 svampbuljongtärning

2 tomater
ruccolasallad efter smak


Börja med att bryna finhacka lök och vitlök i olja på låg värme i en stekpanna. Låt det ta lite tid, det blir mycket godare då. Krama under tiden ur och smula tofun i en sil för att få ut så mycket vätska som möjligt. När löken är färdig, höj värmen och häll i tofusmulet. Häll på mer olja om det behövs och låt det hela få lite färg.

Tillsätt sedan grädden och om du, som jag, har lite tråkiga svampar så släng i en svampbuljongtärning också!

Krydda med balsamvinägern, salt, peppar och dragon om du gillar det. Medan det står och puttrar (blir det för tjockt brukar jag spä ut med vatten) kan du hacka tomaten, men spara lite till garnityr, och riv ruccolasalladen.

När såsen är klar och god, häll i den i spaghettin, vänd ner grönsakerna och låt stå bara en liten stund tills det är genomvarmt (om du är bra på att synkronisera ditt matlagande - inte min starka sida, kommer spaghettin att vara klar när såsen är klar och inget behöver värmas upp igen). Garnera med tomater och servera!





Jag måste redan nu klargöra och varna att jag är ovan vid att skriva recept och extremt dålig på att komma ihåg mängder, så tycker du att det rä för lite eller för mycket av någo: ändra, och säg gärna till mig!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det ser ju gott ut, men vill du ha ett STALLTIPS (jag vet att du älskar mina stalltips) så har jag ett.

För att få ur all vätska ur tofun kan potatispress (guds gåva, även för att pressa vatten ur sojaprotein) med fördel användas.

Andrea sa...

det är inte stalltips jag avskyr, det är mer själva ordet!

har dock provat detta och det fungerar utmärkt med sojaportein men tofun pressas igenom och kladdar. men tack ändå!