onsdag, februari 27, 2008

Machétpesto

Antingen är jag dålig på att hålla löften eller är jag helt enkelt för bra på att laga mat, för här kommer ett recept på en underbar machétsalladpesto som jag slängde ihop igår.

200 gram machetsallad
1 handfull mandel
1 soltorkad tomat
zest av 1 citron
1 vitlöksklyfta
olivolja

salt och peppar
balsamvinäger

Mixa alla ingredienser utom olivolja och smaksättare, spä med olivoljan om det blir för stelt och smaksätt till sist med balsamvinäger, så enkelt så gott.

Jag åt den med nykokt pasta och världens snabbaste pastasås som du gör såhär:

Stek tjocka skivor av en stor tomat i olivolja i het panna, tillsätt 2 tunt skivade vitlöksklyftor när tomaten blivit mjuk och smaksätt med balsamvinäger, mycket salt och lite tomatpuré och låt det hela bli mjukt, men inte för mosigt!

Den lite beska och syrliga peston blir ett utmärkt komplement till den söta tomatsåsen, och världens godaste comfortfood om du frågar mig.

Inga kommentarer: