onsdag, september 05, 2007

Shangri-La, Paradisdalen

Historien om det mytiska Shangri-La baseras på Shambala en buddhistisk mytisk stad. Shambala sägs vara den plats där ungdomens källa ligger, kunskapen om var dalen finns ska enligt sägnen bara Dalai Lama känna till, men ingen lama har ännu utnyttjat denna kunskap för att fortsätta vara ung.

två saker jag gillar. franska&kalle anka


Första gången jag hörde talas om Shagri-La, var i serien "På rymmen från rikedomarna" av Carl Barks som jag läste i nioårsåldern. Jag har aldrig riktigt kunnat släppa tanken på en utopi. En utopi i en dal i Tibet.

Serien handlar om Joakin von Anka, som blir stressad av jakten på pengar i det moderna samhället och därför flyr till den bortglömda dalen. Med sig har han en medicin, i läskflaskor, för att lindra stressen. Lokalbefolkningen börjar betrakta kapsylerna som värdefulla och det tar inte lång tid innan de börjar användas som valuta, istället för bytet av tjänster som användes innan. Historian slutar med att ankorna får fly från det forna paradiset.

Som barn facinerades jag av tanken på paradiset. Idag facineras jag av Carl Barks djärva budskap i en serie skriven för barn.

Och jag imponeras av honom, och av att han kanske, kanske lyckades påverka mig.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Detta verkar mer intressant än Myrsloksbloggen! :) Ser fram emot nästa inlägg. /Ett annat Kalle Anka-barn.

Anonym sa...

jag alskar namnet!!! mycket! well done! xxx