lördag, september 08, 2007

Inviger hösten med lingon och choklad

Min pappa gör lingonsylt varje höst så fort dom börjar sälja lingon på torget (han är för lat för att plocka själv, och vem klandrar honom). Jag äter inte särskilt mycket lingonsylt alls men jag kunde ändå inte låta bli att köpa några deciliter, hade för mig att jag sett ett recept på lingonpaj på arlas hemsida för längesen.



Tog (ganska mycket) inspiration från receptet på arla.se, bytte ut och la till ingredieseroch Voila, här har ni det!
Paj med smak av lingon och choklad




Ingredienser:

  • 50 gram margarin (mjölkfritt!)
  • drygt0,5 dl olja
  • ½ dl råsocker
  • 2 dl havregryn
  • 1½ dl vetemjöl

  • 2 dl go green vispgrädde
  • 50 gram margarin
  • 1½ dl ljus sirap
  • näsan en deciliter god kakao
  • några matskedar balsamvinäger
  • 3 dl lingon

Smält smöret och oljan i en kastrull, rör i sockret, havregrynen och vetemjölet. Om det blir för grynigt kan du hälla i lite mer olja. Tryck ut allt i en form och grädda ungefär i 10 minuter i mitten av ugnen på 200 grader.

Under tiden kokar du upp 1½ dl av vispgrädden, margarinet och sirapen. Rör ihop den restrerande grädden med kakaon i en liten skål så att inga klumpar finns kvar. När sirapsblandingen kokat upp, ta den från plattan och tillsätt kakaogrädden, rör tills klumpfritt och smaksätt med balsamvinägern. Balsamvinägern ger en trevlig smakbrytning mot allt det söta.

När du har gräddat skalet är det bara att hälla i chokladsmeten och lingonen i formen och sätta in i kylskåpet. I arlas recept ska kakan stå kyld i 5 timmar, min kommer nog inte att får stå så länge.

Raporterar senare om resultatet. Lev väl!

7 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, så sällan som Vegankrubb levererar nu för tiden behövs det fina veganska recept. Här i Korea är inte ens äpplena veganska känns det som. Köper din pappa lingonen från Arne Persson från Gummarp eller Bo Rehn från Ryedal? :)

Andrea sa...

Jag vet inte säkert men jag satsar på Gummarp :) Men någon GOD mat måste du väl få? Dom där sushi-aktiga rullarna, är dom kött? Kram!

Andrea sa...

Jag vet inte säkert men jag satsar på Gummarp :) Men någon GOD mat måste du väl få? Dom där sushi-aktiga rullarna, är dom kött? Kram!

Andrea sa...

Jag vet inte säkert men jag satsar på Gummarp :) Men någon GOD mat måste du väl få? Dom där sushi-aktiga rullarna, är dom kött? Kram!

Andrea sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Nässelblom och choklad sa...

Tack för tipset! Den häe lingonpajen ser helt underbar ut. Ska försöka att testa den vid tillfälle.

Unknown sa...

oh tack so mycket !! i was looking for a recipe with lingon.. i've just tried it and it was very good !!!
kram