tisdag, september 18, 2007

Allt hänger på pengarna

Jag, som så många andra har ingen aning om det här med ekonomi. Mina pengar brukar ta slut i mitten av månaden, så också denna. Men äta bör man och något som är billigt är kål! Därför ger jag er mitt recept på coleslaw som räcker åtminstone 1 vecka.

Coleslaw

Ingredienser:
½ kilo kål, vilket visade sig vara ett kvarts kålhuvud (mitt måste ha varit väldigt stort)
1 morot
1 gul lök
2-3 svenska äpplen

knappt 1 dl sojamjölk
olja
citron
senap
socker
persilja
vinäger
salt&peppar

Vad jag gjorde var att hyvla kålhuvudet med en osthyvel så att kålstrimlorna blev riktigt fina. Skalade och rev morot respektive äpplen.
Majonäsen tillverkade jag själv genom att stavmixra sojamjölk samtidigt som jag hällde på olja i en tunn stråle. När man har hällt i så mycket olja så att man skäms (någon dl) är det dags för citronen, här fungerar inte plastcitronen så du gör bäst i att pressa en innan och hälla i saft tills, vips! Tjocknar majonäsen. Detta går ganska snabbt, så var beredd!
Jag smakade sedan av majonäsen med ytterligare lite citron, socker och salt.
Rör ner majonäsen i grönsaksstrimlorna och smaksätt med din favoritsenap (jag tog dijon&skånsk senap), persilja om du gillar det, salt, peppar, vinäger och socker. Detta håller minst en (förmodligen två beroende på hur petig man är) vecka i kylen och man kan ha det på allt; smörgåsen, till soppan, till biffarna - you name it.

På franska heter kålhuvud chou.
Mon petit chou, alltså, mitt lilla kålhuvud, betyder min älskling.
Undrar om det finns någon grönsak på svenska för kärlek?

6 kommentarer:

Anonym sa...

Jag brukar kalla Big Gay Al för "ditt jävla plommon", trots att jag älskar honom. :)

Coleslawen hade varit awesome utan äpple. Vilken vinäger använder du?

Andrea sa...

Haha! Vad har han för frukt-namn på dig då?

Varför inte äpple? Använder helst balsamvinäger, men är du inte trött på kål?

Anonym sa...

Han kallar mig för Small Fag Pat. Det kan väl översättas till "Fikus" i alla fall?

Till Coleslaw (jag har jobbat med att göra coleslaw i Dublin) föredrar jag vitvinsvinäger. Äpple passar inte in, det blir för kontinentalt. :) Jag tröttnar aldrig på kål så länge den är i sällskap med pizza.

Anonym sa...

Oh, jag hade ingen aning om hur man gjorde vegansk majonnäs! Jag brukar göra min egen mayo men använder alltid patriks petit chous - ägg - för att göra det. Smakar vegansk mayo likt äggmayo?

Jag skulle hur som helst aldrig få för mig att blanda i banan, vad folk nu får såna idéer från...

Andrea sa...

P: tycker äpple känns extremt okontinentalt :)

I: nja, den smakar lite soyigt men den funkar! särskilt på smörgåstårta, som enligt mig är guds gåva. o vill du va vegan för en dag finns vegansk majonäs i tub(heter fettfri), fast nu är du i england ju, där man förmodligen har mycket lyxigare majonäs än här o absolut inte utan ägg!

Anonym sa...

eftersom england är landet guds smaklökar glömde är mayon här alltid proppful av konserveringsmedel, härsken och smaklös. Tyvärr.

vad har du på dina favoritveganska smörgåstårta då?